مسجد جمكران 1058 سال قدمت دارد



مطالب زیادی در مورد مسجد جمکران شنیده بودم امروز تصمیم گرفتم در این مورد بیشتر کنجکاوی کنم در اولین جستجو دو موضوع توجه ام را جلب کرد

خبرگزاری آینده روشن چند سال پیش مطلبی را به نقل از شيخ عفيف صالح حسن بن مثله جمكراني درج کرده با این تیتر
مسجد جمكران 1053 سال قدمت دارد
... من شب سه شنبه 17 رمضان سال 373 ه. ق. در سراي خود خفته بودم كه ناگاه جماعتي مردم به سراي من آمدند، نصفي از شب گذشته، مرا بيدار كردند و گفتند: برخيز و طلب امام محمد مهدي صاحب الزمان - صلوات الله عليه- را اجابت كن كه تو را مي خواند. برخاستم، آماده شدم ... چون به در سراي آمدم، جماعتي بزرگان را ديدم ... مرا بياوردند تا بدان جايگاه كه اكنون مسجد است. چون نيك نگريستم، تختي ديدم نهاده و فرشي نيكو بر آن تخت گسترده و بالش هاي نيكو نهاده و جواني 30 ساله بر آن تخت بر چهار بالش تكيه كرده و پيري پيش او نشسته ... آن پير حضرت خضر (ع) بود. پس آن پير مرا نشاند و حضرت امام (عج) مرا با نام خواندند و دستور ساخت مسجد را با تشريفات و مقدمات خاصي صادر فرمودند ...".

دومی داستان بنای مسجد جمکران به نقل از" پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس جمکران" با این تیتر:
داستان بنای مسجد مقدس جمکران
تاريخچة‌ مسجد جمكران‌
آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌، اين‌ است‌ كه‌ اين‌ مسجد، بيش‌ از يك‌ هزار سال‌ پيش‌ به‌ فرمان‌ حضرت‌ بقية‌ الله، ارواحنا فداه‌، در بيداري‌، نه‌ در خواب‌ تأسيس‌ گرديد و در طول‌ قرون‌ و اعصار، پناهگاه‌ شيعيان‌ و پايگاه‌ منتظران‌ و تجلّي‌گاه‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌ (عليه السلام) بوده‌ است‌....

شيخ‌ عفيف‌ صالح‌ حسن‌ بن‌ مثلة‌ جمكراني‌ مي‌گويد:
شب‌ سه‌ شنبه‌، هفدهم‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ 393 هجري‌، در سراي‌ خود خفته‌ بودم‌ كه‌ جماعتي‌ به‌ درِ سراي‌ من‌ آمدند. نصفي‌ از شب‌ گذشته‌ بود. مرا بيدار كردند و گفتند: «برخيز و امر امام‌ محمد مهدي‌ صاحب‌ الزمان‌ ، صلوات‌ الله عليه‌ را اجابت‌ كن‌ كه‌ ترا مي‌خواند».
حسن‌ بن‌ مثله‌ مي‌گويد: «من‌، برخاستم‌ و آماده‌ شدم‌» چون‌ به‌ در سراي‌ رسيدم‌، جماعتي‌ از بزرگان‌ را ديدم‌. سلام‌ كردم‌. جواب‌ دادند و خوشامد گفتند و مرا به‌ آن‌ جايگاه‌ كه‌ اكنون‌ مسجد (جمكران‌) است‌، آوردند».
چون‌ نيك‌ نگاه‌ كردم‌، ديدم‌ تختي‌ نهاده‌ و فرشي‌ نيكو بر آن‌ تخت‌ گسترده‌ و بالش‌هاي‌ نيكو نهاده‌ و جواني‌ سي‌ ساله‌، بر روي‌ تخت‌، بر چهار بالش‌، تكيه‌ كرده‌، پير مردي‌ در مقابل‌ او نشسته‌، كتابي‌ در دست‌ گرفته‌، بر آن‌ جوان‌ مي‌خواند.
بيش‌ از شصت‌ مرد كه‌ برخي‌ جامة‌ سفيد و برخي‌ جامة‌ سبز بر تن‌ داشتند، برگرد او روي‌ زمين‌ نماز مي‌خواندند.
آن‌ پير مرد كه‌ حضرت‌ خضر (عليه السلام) بود، مرا نشاند و حضرت‌ امام‌ (عليه السلام) مرا به‌ نام‌ خود خواند و فرمود: «برو به‌ حسن‌ بن‌ مسلم‌ بگو: «تو، چند سال‌ است‌ كه‌ اين‌ زمين‌ را عمارت‌ مي‌كني‌ و ما خراب‌ مي‌كنيم‌. پنج‌ سال‌ زراعت‌ كردي‌ و امسال‌ ديگر باره‌ شروع‌ كردي‌، عمارت‌ مي‌كني‌، رخصت‌ نيست‌ كه‌ تو ديگر در اين‌ زمين‌ زراعت‌ كني‌، بايد هرچه‌ از اين‌ زمين‌ منفعت‌ برده‌اي‌، برگرداني‌ تا در اين‌ موضع‌ مسجد بنا كنند».
به‌ حسن‌ بن‌ مسلم‌ بگو: «اين‌ جا، زمين‌ شريفي‌ است‌ و حق‌ تعالي‌ اين‌ زمين‌ را از زمين‌هاي‌ ديگر برگزيده‌ و شريف‌ كرده‌ است‌، تو آن‌ را گرفته‌ به‌ زمين‌ خود ملحق‌ كرده‌اي‌! خداوند، دو پسر جوان‌ از تو گرفت‌ و هنوز هم‌ متنبّه‌ نشده‌اي‌! اگراز اين‌ كار بر حذر نشوي‌، نقمت‌ خداوند، از ناحيه‌اي‌ كه‌ گمان‌ نمي‌بري‌ بر تو فرو مي‌ريزد».
حسن‌ بن‌ مثله‌ عرض‌ كرد: «سيّد و مولاي‌ من‌! مرا در اين‌ باره‌، نشاني‌ لازم‌ است‌؛ زيرا مردم‌ سخن‌ مرا بدون‌ نشانه‌ و دليل‌ نمي‌پذيرند».
امام‌ (عليه السلام) فرمود: «تو برو رسالت‌ خود را انجام‌ بده‌، ما در اين‌ جا علامتي‌ مي‌گذاريم‌ كه‌ گواه‌ گفتار تو باشد. برو به‌ نزد سيّد ابوالحسن‌، و بگو تا برخيزد و بيايد و آن‌ مرد را بياورد و منفعت‌ چند ساله‌ را از او بگيرد و به‌ ديگران‌ دهد تا بناي‌ مسجد بنهند، و باقي‌ وجوه‌ را از رهق‌ به‌ ناحية‌ اردهال‌ كه‌ ملك‌ ما است‌، بياورد، و مسجد را تمام‌ كند، و نصفِ رهق‌ را بر اين‌ مسجد وقف‌ كرديم‌ كه‌ هر ساله‌ وجوه‌ آن‌ را بياورند و صرف‌ عمارت‌ مسجد كنند.

و......


اولی ودومی هر دو روی یک مطلب اصرار دارند که اين‌ مسجد، بيش‌ از يك‌ هزار سال‌ پيش‌ به‌ فرمان‌ حضرت‌‌، در بيداري‌، نه‌ در خواب‌ تأسيس‌ گرديد ... از خیلی از بزرگترها سوال کردم که قبل از انقلاب در مورد این مسجد شنیده اند یا نه ؟ از آشناهای ما که هیچکس در این باره چیزی نشنیده بود و همه می گفتن که فقط پس از انقلاب اسم مسجد جمکران را شنیده اند...
اینک در ایران و در قرن 21 در کشوری با بیش از پنج هزار سال تمدن چه شده است که یک ساختمان اینچنین قداست پیدا می کنه که واکنش خیلی ها را حتی مراجع و عالمان دینی را نیز به همراه داشته
و این هم نقل قولی در سه مورد از خود این حضرات (کانون گفتمان قرآن):
چاه مسجد
اساسا هیچ تفاوتی بین این چاه با دیگر چاهها دررابطه با عریضه انداختن ندارد با این حال حتی حساسیت اشتباه مردم نسبت به این چاه مانع از حفر چاه دوم نشد بطوری که اکنون دو چاه جداگانه زنانه و مردانه وجود دارد

محراب مسجد
هنوز به یاد داریم که محراب مسجد را با شیشه پوشاندند و نور پردازی سبز کردند وجایی برای پول انداختن هم گذاشتند که واکنش علما و متدینین را برانگیخت ونهایتا با واکنش تند وبجای حضرت آیةالله مکارم به حالت اولیه بازگشت داده شد

نحوه ورود مردم به مسجد
بسیار مشاهده شده که مؤمنین هنگام ورود به مسجد مقدس رو به گنبد ایستاده وتعظیم کرده به حضرت حجت ارواحنا فداه سلام میدهند بصورتی که گویی زبانم لال اینجا حرم حضرت میباشد
کنجکاوی ام داره بیشتر میشه باید خودم برم و از نزدیک این مسجد را ببینم ، ببینم که چه فرقی با مسجدهای دیگه داره با اینکه از همه شنیده ام که هیچی، ببینم که این چاهی که میگن نامه میندازی توش جواب می گیری چه شکلیه؟ که اونم همه می گن مثل تموم چاه های دیگه ...
واقعیت چیست ؟ من که به هیچ کدام از این خرافات عقیده ندارم . شما چی ؟ شما به غیبت و مسجد مقدس جمکران و از همه جالبتر اون چاه ها و نامه انداختن ها و اشک ریختن ها اعتقاد دارین؟!
تا
اونجایی که من فهمیدم تعدادی یک دکان یا بقول فرنگی ها یک بیزی نس راه انداخته اند آه.. راحت الحلقوم ، سالیانه صدها هزار نفر را به اونجا می کشونن و جیباشونو خالی می کنن ... کپی یک نامه که شایعه کردن به خط امام زمونه با چه قیمتایی به من و تو می فروشن و به ساده لوحی ما از ته دل می خندن

« در قسمت بالا نامه به اصطلاح با خط امام زمان است و در زير توضيحات عبدالسلام محمد الحر».اين عكس در برخي مناطق تهران و مسجد جمكران به وسعت بسيار زيادي توزيع شده است.

به گزارش خبرگزاري «انتخاب»، در متن توضيح همراه اين نامه آمده است:

من، عبدالسلام محمد الحر هستم که امور تعمیر و نگهداری مسجد حضرت سیده نرجس سلام الله علیها مادر مولایمان حضرت مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نیز مسوولیت ساختن منزلی را که وقف این مسجد و برای عالم دینی آن در شهر جباع می باشد بر عهده دارم. من خداوند عزوجل و تمامی ملایکه و پیامران خدا و جانشینان آنان را که صلوات و رحمت الهی بر آنان باد- بر گفتار خویش گواه می گیرم.

برحسب عادت همیشگی در هر سال و در تاریخ 12 محرم 1404 هجری قمری صندوق موقوفه مسجد را که نذورات و کمک های مردمی در آن جمع و صرف اطعام به نام حضرت اباالفضل علیه السلام و عاشورا و مناسبتهای دیگر دینی می شود، باز کردم و مشاهده نمودم به همراه پولهای درون صندوق نامه ای در آن انداخته شده که روی آن دو عدد شکلات تقریبا بزرگ قرار دارد در حالی که همه می دانیم این شکلات ها هر قدر کوچک باشند ممکن نیست از روزنه باریک صندوق به درون آن وارد شده باشند.
emam_zaman_01.jpg


تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل !!




0 نظرات "مسجد جمكران 1058 سال قدمت دارد"